Ana Josipović Belan, poslovna savjetnica, trenerica i coach te vlasnica tvrtke Shifting, za magazin Zaposlena govorila je o važnosti mekih vještina u suvremenom radnom okruženju - vještina koje sve češće čine razliku između prosječnog i izvrsnog zaposlenika ili lidera.
U tekstu ističe kako se meke vještine, poput komunikacije, vođenja, suradnje i prilagodljivosti, ne smiju više promatrati kao "dodatna vrijednost", već kao temelj uspjeha - kako za pojedince, tako i za organizacije. Posebnu pažnju Ana posvećuje emocionalnoj inteligenciji - sposobnosti prepoznavanja, razumijevanja i upravljanja vlastitim emocijama, ali i emocijama drugih. Objašnjava kako emocije nisu privatna stvar pojedinca, već imaju moć oblikovati atmosferu i dinamiku timova. "Emocije su zarazne te neprestano utječemo jedni na druge.U povijesti emocionalna zaraza služila je tomu da nas zaštiti, djelujući kao alarmni sustav za opasnost. Primjerice, ako je jedna osoba u grupi osjetila prijetnju, njezin strah ili anksioznost brzo bi se proširili, potičući i ostale da reagiraju i osiguraju opstanak. Danas se isti fenomen događa kada primjerice loše vijesti poput loših rezultata ili otpuštanja prođu organizacijom. Uporaba mekih vještina i emocionalne inteligencije poput preciznog radara omogućava nam prepoznavanje okolnosti i upravljanje njima", pojašnjava.
Dijelite ured s kolegom koji je nekada bio sramežljiv, a danas samouvjereno vodi prezentaciju i motivira tim? To ne samo da naglašava važnost mekih vještina nego pokazuje kako se one mogu razvijati i usavršavati
Iako tvrde vještine pomažu u dobivanju posla, meke vještine osiguravaju da u toj ulozi uspijemo i napredujemo. "Na primjer, projektni menadžer može imati tehničko znanje o alatima za planiranje (tvrda vještina), ali mu trebaju vještine vođenja i komunikacije (meke vještine) kako bi vodio svoj tim, ali i koordinirao projekte koji vrlo često uključuju mnoge sudionike, s često drukčijim ciljevima i pogledima", objašnjava Josipović Belan. Posebno je važna činjenica da se meke vještine mogu naučiti. One se razvijaju s praksom, kroz svakodnevne interakcije, povratne informacije, timske zadatke, mentorstvo i edukacije. Pritom je važno krenuti malim koracima, primjerice javljanjem na sastanku, postavljanjem pitanja ili održavanjem prezentacije.
Ana poziva i organizacije da aktivno ulažu u razvoj mekih vještina zaposlenika jer su one ključne za zadržavanje talenata, poticanje inovacija i građenje otpornosti u izazovnim vremenima. "Poticanje kompetencija kao što su samosvijest, empatija i socijalne vještine može znatno poboljšati suradnju, vođenje i učinkovitost", zaključuje Josipović Belan.
Tekst u cijelosti možete pročitati u izdanju magazina Zaposlena za ožujak i travanj 2025. godine.
Smješteni smo u Zagrebu, a edukacije, savjetovanja i radionice organiziramo diljem Hrvatske, regije i online. Bez obzira na vašu lokaciju, pružamo vrhunsku podršku i usluge prilagođene vašim potrebama. Obratite nam se za više informacija!